sâmbătă, 5 iulie 2014

Magiun de prune (silvoiz)




Pun aceasta reteta acum (desi pozele sunt din 2012), la gandul ca, gospodinele o vor citi si vor fi tentate sa faca aceasta bunatate, la vremea ei si sa isi faca planuri. 
Magiunul sau silvoizul ardelenesc , este la loc de mare cinste in casa noastra, datorita faptului ca este un dulce natural, fara  conservant si fara zahar.
Munca este multa dar satisfactia este pe masura,mananci si nu ai mustrari de constiinta ca este dulce, nu are nici un strop de zahar sau alt indulcitor. 
Asadar, prune brumarii, (nu lucram cu cantitati, deoarece fiecare isi face atat cat doreste, este un singur ingredient) coapte dar nu stricate , se spala bine si se scot de pe samburi







Apoi se dau prin masina de tocat , cu ciurul mare pus




si apoi,  se pune  pe plita, ideal este la foc de lemne (merge si pe aragaz), cu un disc de metal sub oala iar pe soba cu o tigla sub oala.
Aici putem vorbi putin despre oala : ideal ar fi sa ai un cazan de arama, special pentru acest magiun. Eu nu am , am o oala profesionala de inox cu fund dublu, cu manere atermice, groasa si grea, care inlocuieste cu succes ceaunul special. Va recomand sa faceti magiunul in astfel de vase. 





si fierbe pana ce scade asa, adica pe la jumatate , nu mai are deloc apa, este gros , sta linguroiul de lemn proptit in pozitie verticala, asa este de gros magiunul si are aspect onctuos. 


Se pune in borcane sterilizate si fierbinti , se ermetizeaza cu capace si se intorc cu capacul in jos, pret de 5 minute.Apoi, se face pat cald din paturi groase, se pun borcanele, se invelesc bine si se lasa asa pana ce se vor raci complet, chiar si doua - trei zile. 
 Azi, 5 iulie 2014, asa arata un borcan din 2012 



exact asa cum a fost atunci, fara urme de alterare, fara aspect schimbat, deci, impecabil. 
Totusi, cateva detalii despre cantitati tot scriu : 40 kg de prune Stanley,dupa modelul de mai sus au fiert de la 14,45 (atunci a inceput sa bolboroseasca ) si pana la orele 22.00
Data magica a fost 28 august 2012, deci cam pe atunci se face, depinde si de an si cum se coc prunele.
Au iesit 46 de borcane de 375 grame - 400  grame, de care am avut . 
Noi  ne-am apucat tarziu de treaba dar, ideal este sa te apuci de dimineata, ca sa nu te prinda noaptea. trebuie amestecat continuu, ca sa nu se prinda de fund si sa nu se afume.
Stiu ca este multa munca, dar, tinand cont ca este ideal pentru dieta, pentru cei care au diabet si nu au voie la dulce, pentru copii ca nu are nici un fel de conservant, cu siguranta merita. Si merita facut mult, pentru ca sta foarte bine  si daca tot esti la bal, macar sa fie cu folos. 
Sa aveti spor !!!

6 comentarii:

Anonim spunea...

Magiun de nota 10 ,oala de nota 11 ,dar "masina " de gatit e de nota 100!Doina Paula

Daniela spunea...

Doina Paula, uite asa veti primi si voi notele luni, de la 10 in sus !!!
Cu masina de gatit este o poveste, eu am cerut sa imi faca sotul o soba la nivelul meu, ca ma saturasem sa stau "tanti mama lui iedutu ' ori de cate ori aveam de copt, prajit, gratarit si altele. Sa sed si eu ca omul, in picioare. nu tot in cap. Eu am facut comanda, sotul a executat-o si uite asa, a iesit nota ta 100 !

In bucatarie la Sidy spunea...

Prima data BRAVO Ioane ca ai facut o asemenea soba de nota 100cu ***** !!!
A doua oara BRAVO Daniela ca asa este adevaratul nostru "legvar" sau silvoiz cum se zice pe la Cluj ! Adica fiert in nestire AFARA si in asemenea vase !
Bravo voua, dar ma bucur ca a fost facut la...4 maini, adica ai avut si ajutoare !
O minunatie...este oleaca de lucru, dar credeti-ma ca merita !
Va tzuc cu drag pe amandoi !
Duminica faina sa aveti !

Daniela spunea...

Sidy, frumusico. este de lucru, dar, vorba ta, merita bre! Nu se poate face magiunul la 2 maini, musai la 4, trebe sa ai spor !
Va pupam si noi , sa aveti un wekend placut, familia Toncean !!!

Geta Filip spunea...

Saptamana asta ma apus sa fac magiunul, sau poverla cum ii zice la mine in Neamt la poalele Ceahlaului, sau liptar cum ii zice in satul sotului meu in Bihor unde locuiesc acum....deci o sa fac un magiun moldo - bihorean :)

Daniela spunea...

Cu siguranta va iesi minunat si aromat, indiferent ce nume poarta. Va doresc mult spor !